Skatte-etaten!

I dag var jeg nødt til å ta en telefon til skatte-etaten i Noreg!

Ring, rrring...:

"Velkommen til skatteetaten.... mye bla bla bla om selvangivelse og pinkoder etc etc i noen minutter"
"For information in English, please press 9"

Endelig kommer det jeg venter på:

"Du får nå fem valg:
1. For skattekort og selvangivelse bla bla for privatpersoner, tast 1"

Jeg taster 1

Mer bla bla bla om diverse opplysninger som IKKE kan gis per telefon

(Jeg skraper med beina som en utålmodig hest og mumler noen ublide salver)

"Det er for tiden stor pågang og du er plassert i kø...du har nr 136 i køen,
forventet køtid 20 minutter
"
MEN (og her kommer det noe positivt) om du taster inn ditt telefonnummer og firkant kan vi ringe deg opp så snart en av våre medarbeidere er ledig.

Yes, det er klart jeg taster inn nummeret!!

Venter i 18 minutter. Tømmer oppvaskmaskinen, setter igang en maskin med klær. Leser litt

Ring, rrring:

"Hallo, det er Ragnhild"

"Ja hei, dette er fra skatte-etaten, hva kan jeg stå til tjeneste med?"

Jeg legger fram mitt ærende som slettes ikke er komplisert, men mye er nytt for meg
når jeg nå jobber i Norge og samtidig bor i Sverige.

"Oi, du skulle nok snakke med utland", sier den hyggelige damen i telefonen."
"Javel" sier jeg..."om du nå er sikker på det?" "Har du et nummer jeg kan ringe da?"
"Du skulle ha valgt utland når du ringte dette nummeret", fortsetter damen."
"Jeg hørte ikke at de nevnte utland til å begynne med" sier jeg..."er du sikker?"
"Ja, jeg mener bestemt at du skal få et slikt valg" "Forsøk igjen med samme nummer"
"Jaja, takk så lenge da...får stille meg i kø igjen da" sier jeg som har piggene litt ute..

Jeg trekker pusten dypt og slår nummeret på nytt.

Atter igjen bla bla veldig lenge før jeg i det hele tatt kommer til valgene..
Intet utland kan jeg tolke inn i noen av de 5 valgene jeg får.
Men derimot så går det å vente på sentralbordet etter at alle valgene er ramset opp.

Jeg venter...hører på noe mystisk pausemusikk...det er for tiden STOR pågang, vennligst vent...mystisk pausemusikk....det er for tiden STOR pågang....etc etc

Sentralbordet, hva kan jeg hjelpe deg med??

Heisann, sier jeg muntert og så forklarer jeg hva dette kvinnemennesket har bedt meg om
å gjøre men atte jeg ikke har kunnet høre noe valg om utland så kunne sentralbordet være vennlig
å sette meg over til noen som har med utland å gjøre??

"Nå skjønner jeg ikke helt hva du prater om", sier sentralborddamen..."det er ikke noe utlandskontor å prate med her". "Har du spørsmål om norsk selvangivelse, så skal du velge valg nr 1 og stille deg i kø"!

"Sukk, jaja da får jeg vel stille meg i kø IGJEN da", sier jeg..."takk for hjelpen da"
"Jeg kan sette deg over, jeg" sier det vennlige mennesket som sitter ved sentralbordet"
"Å, tusen takk!"

Jeg settes direkte over så jeg havner i køen uten å høre på mye bla bla bla

MEN

"Det er for tiden stor pågang og vi ber deg ringe tilbake senere!"

MEN F...N skjæra...GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR...ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHH

Etter 5 minutter prøver jeg igjen å ringe nummeret.
Går igjennom hele prosedyren med bla bla og opplysninger om ditt og opplysninger om datt og bla bla
Havner i en lang kø igjen, men taster inn nummeret for oppringning.

Etter et kvarter får jeg kontakt med en mann som kan sine saker og forteller meg hva jeg skal gjøre for at
selvangivelsen skal bli rett med alle fradrag og slikt som skal med.

Hurra Hurra og puss og kram og takk for hjelpen!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grrrrr!!! Blir irriterad bara jag läser det ju...!!!

2010-04-15 @ 17:29:40
Postat av: Cleopatra

Støøøøøøønn... kjenner meg igjen. NAV, Skatteetaten, Telenor etc. Men Viasat har om mulig verdens verste sentralbordløsning - etter timer i kø kom telefonregninga skrevet med gaffel. Hos Viasat er det nemlig slik at fra du taster første siffer for å komme videre så koster det 19 kr minuttet :)Det sier de ingenting om.

Etter å ha sendt e-post til direktøren i selskapet skal jeg si at det kom ny dekoder som plaster på såret...

2010-05-13 @ 13:11:45
URL: http://13811.vgb.no/
Postat av: Ragnhild

Å herregud, da blir det fort dyrt ja!

Flaks for dem at de tok til fornuften og ga deg en dekoder :)

2010-05-13 @ 15:49:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0