Deklaration/Selvangivelse og shopping

Jeg er norsk statsborger men bor i Sverige... og jobber i Norge.
Har norsk personnummer som gjør det meste litt lettere når det gjelder papirprosedyrer i gamlelandet, for å si det sånn.
I år har jeg fått selvangivelse fra Norge og inkomstdeklaration fra Sverige. Jeg jobba nemlig litt i begge land i fjor før jeg gikk over til Trøgstad helt og holdent.
Standardfradrag er noe vi som jobber i Norge men bor i Sverige kan benytte oss av i den norske selvangivelsen.
Men det heter standardfradrag for utenlandske arbeidstagere i Norge....??
Betyr det at jeg med mitt gamle, norske personnummer som gjør alt så mye lettere ellers,
ikke kan få benytte meg av dette fradraget??
Jeg er jo liksom ikke utlending??

Skjønner nada....men det årnær sæ vel...

Jeg skal ikke forvirre dere noe mer i kveld!

Har vært på Tøcksfors shoppingsenter med HR.
Hun trengte nemlig nye joggesko ettersom føttene vokser så veldig over vinteren! ;-)
Fikk også shoppa en jakke og to bukser til henne, samt en genser til ho mor også.
Etterpå ble det Eurocash og ukens innhandling.
Skulle ønske det holdt med en handlerunde i uka. Jobber veldig (vel ikke veldig kanskje) med å planlegge ukemenyer slik at jeg kan handle bare en gang per uke.
Men så er det denne melka da!! Umulig å handle melk for en hel uke!! Eller??

Dessuten går det jo ikke å kjøpe fredagsmys/lørdagsgodis på en tirsdag??
Da må man jo kjøpe nytt igjen nærmere helga, vel??

;-)




Kommentarer
Postat av: LenaBeatrice

Ja du Ragnhild, vi grenseboere har det ikke lett.

Det er statsborgerskap og faenskap til stadighet ;-)



Som for oss da vi skulle reise til Egypt i desember 2008.

Jeg hadde fått bedskjed på lensmannskontoret i Ørje om at det ville ta 1-2 dager å ordne pass til ungene. Skulle det bli for sent kunne de få nødpass.

vel, jeg troppet opp hos "purken" 10 dager før avreise med ungene på slep.....men tror du de fikk noe pass da?

Å neidu, for de var nemlig svenske statsborgere!!

Det hadde vi aldri vært klar over, siden de var født i Norge og har norsk far...OG norsk personnummer, var vi sikre på at de var norske.

Hadde aldri hørt et ord fra noen svenske myndigheter.

Ingen tid å miste, jeg ringte sporenstreks til rett myndighet i Sverige, bare for å få beskjed om at mine unger ikke hadde svensk personnummer, siden de aldri var blitt registrert i Sverige.....og det ville ta sin tid å få et midlertidlig personnummer, så de kunnne få pass...kanskje 3-4 uker!!!

oi oi oi, gode råd var dyre....10 dager til avreise.



Vel enden på visa var at vi faktisk fikk lov å flytte reisen 2 uker frem i tid, og det kostet oss ikke så mye ekstra. Star Tour var hjelpsomme.



De ble ei sabla papirmølle og ørten reiser til passkontoret i Karlstad før det ble ordnet.

Tror vi hadde med 7 dokumenter for HVER unge, altså ca 20 papirer.....



Men til Egypt kom vi, og jeg har svenske unger ;-)

2010-04-13 @ 22:46:01
URL: http://lenabeatrice.net
Postat av: Ragnhild

Ja, Lena! Tell me about it!!

Vi hadde også planer om en sydentur i påsken, faktisk. Og jeg visste om at Hannah født 2001 var norsk statsborger pga meg.

Men det jeg ikke visste var at reglene på dette ble endret i 2004, så både Ina og Joakim var svenske statsborgere. Dette fikk jeg høre av en bekjent i samme sits. Da jeg ringte F.Kassa om dette så visste de om de nye reglene men alikvel så var ikke mine barn svenske statsborgere pga av noe surr. Dette ble fort oppklart og rett papirer kom i posten ganske snart.

Så da skulle det bare være for Jørgen å ta med seg sine to minste til et eller annet poliskontor i Sverige og fikse pass der.

Jeg skulle ta med meg Hannah til evnt Ørje og fikse pass til meg og henne der. MEN, som du skrev der oppe, selv om HR var norsk statsborger så hadde hun jo IKKE fått norskt personnummer??? Det måtte jeg søke om å få i Mo i Rana!!

Det ble Hafjell i påsken...

Skal ta tak i saken lengre fram...;-)

2010-04-14 @ 08:10:22
URL: http://skarbol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0