Morgenstund er noe tull, i grunn...

Denne fant jeg når jeg gikk gjennom mailen min...den ble skrevet når minstemann Joakim var 3 måneder. Advarer sarte lesere om stygg ordbruk;-)

Morgenstund i Skarbol!
 
Mjauu....mjaaaaaauu....MJAAAOOOOOOOOOOUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!
"Jörgen....JÖRGEN.....JÖÖÖÖÖRGEEEEEEEEN!!!" Det grynter til svar...
"Har du forsovet deg?" Jörgen famler etter vekkerklokka og finner knappen til lyset..."faaaen i rävhålet, ja det har jag visst!"
"Kan du slippe ut kattehelvetet når du står opp da?" Klokka er kvart på sju, jeg vil ikke opp för jeg må denne morgenen.
Jörgen forsvinner ut, etter mye stank og stönn...jeg sovner igjen...
Pip pip pip, pip pip pip...det er min vekkerklokke som vekker meg kvart på åtte, akkurat når jeg har kommet inn i en dyp sövn etter en vanlig natt med ammepauser.
Jeg smyger meg opp for ikke å vekke lillegutt som sover så godt på morgenkvisten. Bertene skal på dagis i dag. Begge to! Jeg får noen timer for meg selv (og lillgrabben). Har nemlig planer om å få gjort litt her...planer om å spise en lang frokost og drikke te...ETTER morgenstyret og kjöring til dagis.
 
Jeg går inn på kjökkenet og gjör klar to flasker velling. Mild fullkorn til HR, risvelling til Ina.
Vekker först Hannah. Ho er trött og litt sur. Får henne etterhvert med meg ut på badet der vi tar morgenstellet. Får på henne klär og så går hun til sofan med vellingflaska si. På med barnkanalen!
Vekker Ina...hun sover tungt, men er veldig pigg når hun våkner!! Dagis, javisst!!!
Vasker og kler på Ina og så får hun sin flaske velling inn i stua. Dette går jo som smurt!! I og for seg...Ina er IKKE enig i valg av strömpebukse og body, men med litt list og lirking får jeg overtalt henne.
Så var det Joakims tur. Han har våknet der i sin ensomhet på soverommet. Jeg legger han på stellebordet og bytter en blytung bleie. Han er så blid og sparker og fekter med armer og bein. Jeg får på han klär og jakke og lue etc etc og setter han klar i bilstolen uti gangen.

Nå skal tenner pusses för jentene skal på med uteklär. Åpner döra...regnet öser ned og det er ikke så altfor mange varmegrader. På med fleecejakker og regnklär og stövler. Stövler som har värt ute dagen för og har et tykt lag av stivna leire som drysser av i store og små biter på gulvet. Jaja, får ta det etterpå, har jo god tid etterpå...
Får jentene og lillegutt smidig inn i bilen. Tar en rask titt i speilet...Herregud...jaja... Jeg får ta morgenstellet til lunsj. Stapper inn tskjorta i buksene og drar opp glidelåsen i jakka. Håret bak öra...sånn, litt mer presentabel. En tyggegummi finner jeg i bilen, det får bli tannpussen. Jeg trenger vel ikke prate med så mange frökner og mammaer på dagis i dag, kanskje...

Kommer fram til dagis i perfekt tid, fem på ni!!
Hannah går til sitt dagis, Ina fölger jeg inn på hennes. (Dagisene ligger nesten vegg i vegg)
Ina er litt uvillig i dag..men med noen minutter hos meg så forsvinner hun inn til de andre barna. Jeg sier hadet og går innom og ser at Hannah er på plass. Det er hun!
 
Sånn, da er det bare lillgrabben og meg. Han stråler til meg fra bilstolen. En umiskjennelig duft sprer seg. Jaja, ikke rart han er blid!!
Lurer på om jeg skal svinge innom Shell på hjemveien og kjöpe meg en cola light. Kose meg litt. Men nei, jeg kjörer rett hjem. Litt karakter får man vel ha.
Hjemme snubler jeg over katten på vei inn. Han er blaut og kald og vil ha mat!!
Jeg tar stövsugern og får opp det verste som har blitt igjen etter alle stövlene. Bytter bleie på lillgrabben. Han begynner å bli sulten nå. Katten er også sulten, stryker og stryker på mine bein mens han mjauer og mjauer.
Hva er det som låter? Oi, det er mobilen min. Den ligger i lomma på jakka...opp med en halvnaken bebis og ut i gangen. Roter rundt i lommene..."Hallo?"  "Hej, det er Karina på Villan (Inas dagis)...Du, Ina är nog lite dårlig i magen..Vi skulle byta blöja på henne just nu, för hon hade bajsat...och det bara rinner!"
Jeg sier at det var jo ikke bra, og jeg skal komme å hente henne så snart jeg har kledd på Joakim.

Jaja...det var de planlagte timene for meg selv!! Jeg får på en sulten bebis klär igjen og sjauer ut en sulten katt. Inn i bil med bilstol og avgårde til dagis. Der har de heldigvis kledd på Ina så det er bare å hente å gå til bilen igjen.
Nå reiser vi faktisk innom Shell for å kjöpe vanlig cola til Inas mage og en cola light til en stressa mor.
Vi kommer hjem og ut med bilstol og inn i hus med mor og barn. En sulten katt klarer også og smette inn för döra smeller igjen. Av med jakker og stövler etc.
 
Har fått med meg en pose med bäsjeklär fra dagis...må skylle av de og legge de i blöt. Katten mjauer og stryker..."MEN KOM DEG VEKK DITT HELVETES DYYYYR".
Får ut kullsyren i colan og gir Ina et glass. Skal nå endelig få gi lillegutt pupp, men må först törke opp cola. Ina har dryppet full tegneboka si med brune, fine dråper.
Phu!! Setter meg ned i soffan og ammer lillgrabben. Lukker öynene og puster ut. Begynner å tenke tanken at jeg skal skrive ned denne morgenens hendelser som en slags terapi for meg selv.
Men först skal jeg få i meg litt frokost!! Og katten skal også få litt...
Ina kommer inn i stua..."mamma, je har vondt i magen..." SpluttSpruttpöplepöple" sier det i bleia...
 
Som Jan Eggum synger..."Så e det på'an igjen...på'an igjen...på'an igjen...
 

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

ler og ler og ler

Du skriver så bra Ragnhild!!! Er så godt å lese for en annen frustrert mor at man ikke er aleine... Du bør gi ut bok du. Jeg kjøper den hvertfall:-)

2009-09-23 @ 13:34:58
Postat av: Ella

Gliser....

stakkars mor :P

men så jævlig bra skrevet Ragnhild....

2009-09-23 @ 16:14:29
Postat av: Ida`s mamma

Ha ha ha.... så j..... bra! Denna bloggen vil jeg nok titte innom OFTE!

2009-09-23 @ 17:25:48
Postat av: kristin

haha...så bra!

2009-09-23 @ 21:02:18
Postat av: Ragnhild

Takk for hyggelige kommentarer!!



Moro å höre at jeg kan få noen til å glise!!;-)

Jeg gliste ikke så mye når jeg var midt oppe i dette, men i ettertid ble det ganske så komisk!



2009-09-23 @ 21:44:06
URL: http://skarbol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0