Hvor skal jeg begynne???

Det närmer seg 1.advent.

Jeg har fri i to dager för jeg går på med jobbehelg som inneholder vakter fra fredag kveld til mandag dag. Altså må jeg pröve å få shina opp litt her hjemme i de to fridagene jeg har til rådighet.

Egentlig må jeg jo ikke det?? Har jo endel fridager neste uke også...??
Men nei, tradisjonen sitter langt inne, selv om jeg ikke har skapt den selv.
Julegardinene skal opp den dagen vi tenner det förste lyset.
Og da skal man jo helst ha pussa vinduer og fått unna stövet först.

Men för man kan begynne å stövsuge og vaske så må man jo först rydde og sortere.
Leker og klär og papir dominerer her i huset. Alle barn drar ut alle klär hele tida!!
Hvorfor i all verden det??
Alle kommoder er tomme enda jeg har brettet og sortert og lagt i kronologisk rekkefölge (vel, kanskje ikke). Sokker kan jeg finne som hodepute til diverse barbiedukker.
Ina har fylt opp under senga med klär og tepper etc. Hun syns de skal ligge der så kan hun bare dukke under senga om morgenen og velge seg noen plagg.

Nå er det jo ikke HELT stövfritt under den senga til alle tider så mor ser helst at klärne ligger i kommoden sin.

Etter at man eventuellt har fått rydda bort og sortert alle klär så er det leker som er neste steg. De ligger overalt og er til stor irritasjon når man f.eks tramper på de. I verste fall får man vondt i foten, i beste fall så knuses leken så den kan kastes.
Nå för jul skal det tas en skikkelig raid i lekehaugen. Mye skal bort, ettersom det skal fylles opp med nytt sånn rundt julaftens kveld en gang.

Papir, ja. Det dominerer også hele huset her. Ungenes tegnepapir ligger overalt og flommer over inne i skapet der de egentlig skal ligge. Der er det så fullt så nå ligger det også tegneark på gulvet rundt dette skapet videre under kjökkenbordet i alle smulene og inn til stua. Når jeg nevner tegneark så kan jeg også ta med alle fargestifter og tusjer som ligger ALLE andre steder enn i boksen sin!
Ikke helt ferdig med papir ennå. Aviser, blader, brev og reklame har også en tendens til å ta over hele kjökkenbenken og kjökkenbord, stuebord, sofa, gulv etc. Vi skaper ikke spesielt mye söppel her i verden, gjör vi??

Si nå at jeg har fått rydda og sortert og forhåpentligvis kasta noe blant klär, leker og papir.
OG kjökkenbenken skal også väre renset.
Nå går trolig vaske- og oppvaskmaskinen for fullt.
Da kan jeg jo kaste ut duker, matter og sengetöy. Vi håper at det er opphold så dette kan henge rundt på verandan og lufte seg.
Nå kan jeg vel begynne å stövsuge? Nei, vent!! Alle plantene da? De er jo helt grå, IKKE grönne.
De må få seg en dusj og stå i badekaret og trekke til seg litt fuktighet, stakkars. Etterpå blir de blanke, friske og grönne.

Går igang med stövsuging og da mener jeg ikke bare gulvene.
Min geniale svigermor har fortalt meg den store hemmeligheten med å få til en vellykket stövsuging. Det finnes en liten börste som hörer til stövsugern din, nemlig. Denne setter du på stövsugerslangen og vips blir alt stövfritt, hyller, lister, karmer etc. Nesten stövfritt, hvertfall.
Jeg tror ikke jeg er genetisk tilpasset til å få alt stövfritt her i verden.
(Det er mulig jeg har sett denne börsten för, men har ikke hatt ånden til å pröve den...;-))

Om jeg spinner videre på min fantasi så har jeg nå stövsugd overalt!
Også der oppe mellom gardinstengene og taklista.
Sofan er en historie for seg selv. Man kan jo nesten starte butikk av det man finner mellom sofaputene. Vekslepenger og godterier, penner og mye rusk og rask.

Nå kan man törke stöv mest for å få glans og godlukt i huset.

Gulvene skures med grönnsåpe noen ganger helt til vannet ikke skifter farge (dette er min ultimate fantasi).
 
Og så har vi badet da! Det skal skrubbes i do og vaskes under badekaret og renses i sluket. Så deilig det er når badet er ferdig dere?

Jeg kommer på under vaskingens gang at jeg trygt kunne bytta gardiiner i alle rom OG pusset alle vinduer opp og ned og i mente.

Etter at matter (helst nye), duker etc har kommet på plass og sengetöyet har fått en ny duft i sengene sine så er jeg ferdig!!
 
DA kan jeg vel begynne med julegardiner og forberedelser til advent!?

SUKK, dette tar da minst en uke, sier Askepott når hun må sortere bönner og linser....

GOD FÖRJULSTID!

Kommentarer
Postat av: nabo

Er städhjälp låter som ett lockande alternativ eller? Men kanske känner du som jag att FÖRST måste man väl ändå städa så man törs släppa in dom i huset :)

Kanske vi kunde ha en egen städhjälp i Skarbol som knatar runt å städar hos oss alla under en 14 dgrs period för att sen börja på nytt?? Vart finns en sån man?

2009-11-26 @ 08:43:09
Postat av: Ragnhild

Ja, jeg er med!!? Vi setter opp en lapp på Konsum!

2009-11-26 @ 10:53:46
URL: http://skarbol.blogg.se/
Postat av: LenaBeatrice

Som jeg kjenner meg igjen!!!!



Sukk.....

2009-11-28 @ 00:04:08
URL: http://lenabeatrice.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0