Höstferie!!

Kaldt i lufta, strålende sol!
Barna er ute hele dagen, leker i skogen med röde kinn og tindrende öyne. Froströyken står ut av smilende munner. Alle har de fine fritidsdresser med fleece, matchende lue og votter og solide höststövler på. Lykkelige foreldre med matchende treningsdresser serverer sine barn nygrillede pölser i bröd ute i friske lufta.
Den etterlengtede höstferien er endelig her!!

-Hannaaaaah, hvor er du??
"På studsmattan"
-Men HAR du ikke kledd på deg, da?? Det er jo kaldt ute, kjenner du ikke det???

Hannah hopper barbeint på trampolina, skoa ligger slengt i det lövdekte gresset. En t-skjorte og tights rekker i 6 varmegrader, syns HR...sola skinner jo!!
Fingrer og örer har antatt en röd farge, men froströyken står hvertfall ut fra en smilende munn...

-Kom deg inn og sett på deg klär MED EN GANG!! Ser du NOEN andre barn ute halvnakne nå??
"ok dååå, men då vill jag inte ut igen...jag vill sitta med datorn..."
-Nei, der har du sittet lenge nok i dag...du har jo for pokker musearm fått, 8 år gammel...

Jeg har i min fantasi planlagt en liten skogstur med barna. Det er jo höstferie og solen stråler.
Barna kommer til å elske idéen.

-Kle på deg nå så tar vi en tur i skogen. Vi tar med brödskiver og kakao!!
"Men mammaaaa...inte nuuuu...jag o Ina ska leka med docker oppå. Vi vill inte ut nuuuuu"
-JO, vi skal faktisk ut nå. Litt frisk luft må dere få i lungene, ikke sitte inne hele dagene!! Tilslutt kan dere jo ikke röre på kroppen. Om man sitter inne for mye så stivner kroppen helt, forstår du!! Sånn er det bare!!
(Lurer på om jeg kan finne noen som pröver å overbevise meg om samme sak...)
"Ok då...men får jag sitta vid datorn sen då??"

Jeg mumler "kanskje" mens jeg pröver å finne fram rett utstyr til rett unge. Kommer på at jeg fremdeles ikke har vaska luer og votter foran höstens bruk...gjör det noe, tro?
Joakim og Ina kommer ned, de har sett på film oppå.

-Nå skal vi ut, kidsen!!

Ikke noe hurrarop og glade miner...snarere sukk & stönn.

"Neeeejjj...vi ska se klart Peter Pan först....å vi ä hungrige...!
-Vi skal spise ute!
"Vi vill ha korv å bröd"
-Nei, det har vi ikke nå. Men dere skal få kakao!!
"Kan vi få kakao foran tvn?!
-NEI, barna. Nå er det nok!! Nå skal vi ut en tur!!

Det protesteres mot det meste. Joakim vil ut men han vil ikke ha vinterstövler. Han vil ha sine joggesko. Det får han tilslutt, når jeg innser at det nok ikke blir en skogstur. Det blir vel som mest en tur til postkassa.
Ina vil ikke ha den "tjocke" jacka, den är äcklig...ho vil ha den "smale" jacka!!
Jeg begynner å bli kraftig irritert og går for å lete etter den tynne jakka samt en tjukk genser til å ha inni.
Snubler over Joakim som sitter midt på gulvet med noen legoklosser han har funnet oppi skuffen med votter og luer. Dyp konsentrasjon.
Tilslutt får jeg på de det nödvendige, uten at noe i det hele tatt matcher. Joakim vil ha Inas lue. Ina vil ha keps....og tights.
Så får de ha det. Votter har de iallefall, noe har jeg klart å bestemme.

Vi kommer oss ut. HR er atter igjen på sin elskede studsmatta. Med jakke på denne gangen. Jeg finner en rive og starter med lövet. Raker sammen en stor haug så ungene får hoppe i. Dette er jo moro!! Selv lengter jeg inn igjen....

Og snart kommer redningen!! Nabogutten kommer på besök. Han er av den sorten som gjerne vil ut!! Han er oppdratt av ekte friluftsmennesker!! ;-)
Jeg smyger meg inn igjen etter å ha gitt formaninger om å holde seg unna veien etc etc.
Og gjennom vinduet kan jeg fölge mine barns lek ute i det strålende höstväret!! De har det kjempemoro!!

Kan ikke skjönne hvorfor de ikke vil ut oftere??

;-)


Kommentarer
Postat av: Naboguttens mamma

Men eeehhh.... liksom...mmm...visst vettu XD



Men visst är det konstigt att de inte vill ut, jag menar, när vi var små var vi ju ute från 8 på morgon till 6 på kvällen vaaaarje dag...eller hur??

2009-10-15 @ 04:22:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0